dinsdag 17 maart 2009

Thema "ruiken", Lions head, en weekend Stellenbosch!

Lion's head beklimmen en naar de zonsondergang kijken. MOOOOI!!
Geurschilderijen.

Op stap!Wijnboerderij "Asara"

het cheetahpark.
Hey lieve mensen,
hoe is het daar in België? Goed hoop ik. Bedankt voor de leuke reacties van mijn tv-debuut! Hihi. Ik heb het zelf ook kunnen meevolgen via de webcam en het viel beter mee dan ik gedacht had.
De voorbije week was echt zalig. Zowel op school als in het weekend. Zoals ik eerder als schreef, werkten we vorige week rond het zintuig ruiken. We vertelden daarbij het verhaal over Tito de clown die zijn neus verloren was tijdens één van zijn trucjes. De kleuters vonden dit een heel leuk verhaal en genoten er echt van. Net zoals Kato en ik eigenlijk, want telkens als we het verhaal thuis oefenden, kregen we de slappe lach bij een bepaald deel uit het verhaal. Het nieuw liedje van deze week sloeg ook meteen aan bij de kleuters. Ze zingen gewoon heel graag. We hebben hen trouwens ook enkele Nederlandstalige liedjes aangeleerd die ze nu al heel goed kunnen mee zingen. Dat is echt wel grappig als je hen in onze taal hoort zingen. We deden ook een geurenspel met de kleuters. Daar zaten zowel lekkere als afschuwlijke geurtjes in. Ook de leerkrachten vonden het spel heel leuk.
Op woensdag gingen we op schooluitstap naar het aquarium in Kaapstad. Dit was een hele belevenis voor de kinderen. Ze konden hun ogen niet geloven! Het was daar ook heel mooi trouwens. Al die gekleurde vissen zijn zelfs voor ons heel indrukwekkend. We hebben zelfs grote haaien gezien. En telkens als de vissen naar ons zwommen, deden de kleuters spontaan een stapje achteruit. Hihi! 's Avonds hebben we Lion's head beklommen om naar de zonsondergang te kijken. Dat was pas indrukkend. Het was een zware klim, maar zeker voor herhaling vatbaar!
Donderdag stond er weer een bezoek aan de bib op het programma. Ik moet eerlijk zeggen dat de mevrouw van de bib elke week wat minder zin heeft om een verhaal aan de kleuters voor te lezen. In het begin waren we daar bijna een uur of zo en nu wordt dat ingekort tot een dik kwartier. Na het bezoek aan de bib hebben een taalspel voorbereid in de vorm van een domino. Hierbij moesten de kleuters goed kijken naar welke vorm van neus Tito had. Ze moesten daarbij ook woorden herkennen.
Vrijdag was het weeral zonder dat we het beseften. We vertelden ons verhaal van Polly de cactus nog eens als opfrissing zodat ze het volgend deel van het prentenboek konden maken. Ook maakten we geurschilderen. Dit was een echt succes. We hadden koffie, waspoeder en kruiden in de verf gedaan en de kleuters begonnen spontaan bloemen te schilderen. Bij deze wil ik dan ook Ine bedanken om mij op dit idee te brengen! DANK U!
In de namiddag schreven we het volgende deel van ons eindwerk en na het vele werk, was er hier 's avonds een verjaardagsfeestje in ons huis. Er was heel veel volk en het was heel gezellig. We konden het wel niet zo laat maken omdat we de volgende dag op weekend gingen naar Stellenbosch samen met Evi en Ellen. En als je één ding mag zeggen: HET WAS GEWELDIG MOOI EN PLEZANT DAAR!!
Op zaterdag gingen we eerst naar een heel leuk marktje dat Bosmans Crossing heet. Vervolgens bezochten we het centrum van Stellenbosch. Er waren heel leuke winkels en het leek eigenlijk meer op een Italiaans dorp of zo, dan op een Afrikaans. Na lekker gegeten te hebben, reden we naar onze bed and breakfast. Dat was helemaal niet zo simpel, want eigenlijk waren we in de buurt en toch hebben we twee uur moeten zoeken naar ons super mooi verblijf. Toen ik daar een duik in het zwembad nam, was mijn stress van het zoeken meteen verdwenen. En hij was zeker weg bij het zien van onze kamer. Gewoon NIET TE DOEN! Zo mooi was ze.
Ok, we waren allemaal terug op temperatuur en konden dus naar onze eerste wijnboerderij! Want dit weekend stond in het teken van wijn proeven. Zowel de uitzichten in Stellenbosch als de wijnboerderijen zijn gewoon niet onder woorden te brengen. De foto's zullen dan ook weer voor spreken!
Evi en Ellen hadden voor die avond een typisch Afrikaans restaurant gereserveerd in één van de wijnboerderijen. Het was daar niet gezellig, maar héél gezellig! Je kon er zelfs een tafeltje krijgen dat in een boomhut stond. Overal stonden vuurkorven en er was een waaier aan Afrikaanse muziek en optredens. Het buffet was, denk ik, 50 meter lang en super lekker. Achteraf zijn we nog naar een danscafé gegaan in het centrum. Dit was ook heel leuk. Omdat Kato en ik zo moe waren, besloten we maar om enkele shots tequilla te drinken zodat we terug wakker werden. Daardoor hebben we de hele tijd de slappe lach gehad van alles wat rond ons gebeurden. Haha!
Na een korte nacht stond er een mooi ontbijt klaar en hebben we nog even aan het zwembad gelegen. In de namiddag hebben we nog drie wijnboerderijen bezocht en het pronkstuk van het weekend was dat we bij cheetah's gezeten hebben. In dit natuurreservaat worden deze beesten verzorgd totdat ze weer sterk genoeg zijn om in het wild te kunnen overleven. Het was echt een heel fijne ervaring.
Met onze koffer vol met flessen wijn, zijn we doodmoe thuis gekomen. Die avond kreeg ik een heel verrassende telefoon van iemand. Maar wat dat is, hou ik nog even geheim!!! hihi.
Tot binnenkort!
Groetjes en een dikke zoen,